پس لرزه های مهم حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی | اسرائیل دو ماهه پاتریوت های آمریکایی را جمع می کند

پس لرزه های مهم حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی | اسرائیل دو ماهه پاتریوت های آمریکایی را جمع می کند

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رژیم صهیونیستی ظرف ۲ ماه پاتریوت‌های قدیمی ساخت آمریکا را با تسلیحات پیشرفته‌تر ساخت خودش از جمله گنبد آهنین جایگزین می‌کن

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رژیم صهیونیستی ظرف ۲ ماه پاتریوت‌های قدیمی ساخت آمریکا را با تسلیحات پیشرفته‌تر ساخت خودش از جمله گنبد آهنین جایگزین می‌کند.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد نیروی هوایی اسرائیل قرار است در ماه‌های آینده با سیستم‌های دفاع موشکی پاتریوت خداحافظی کند و این آتشبار پدافندی را با سیستم‌های پدافندی پیشرفته‌تر جایگزین کند.

نیروی هوایی اسرائیل فوریه (بهمن‌ماه ۱۴۰۲) اعلام کرد که به دنبال جمع‌ کردن چند آتشبار باقیمانده پاتریوت‌های سرزمین‌های اشغالی است و پرسنل این نیرو کار کردن با گنبد آهنین را آموزش خواهند دید.

براساس مقاله‌ای که روز سه‌شنبه در پایگاه اینترنتی ارتش اسرائیل منتشر شد، رادار آرایه پاتریوت که در اسرائیل به نام یاهالوم به‌معنی الماس معروف است، طی ۲ ماه آینده برای همیشه در اسرائیل غیرفعال خواهد شد.

فرمانده گردان ۱۳۸ آرایه پدافند هوایی که پاتریوت را اداره می‌کند، گفت «ما در حال حاضر به دنبال کاهش تعداد آتشبارها تا زمانی هستیم که این سیستم به‌طور کلی جمع‌آوری شود.»

آتشبارهای موشکی پاتریوت از سوی ایالات متحده با موفقیت علیه برخی از موشک‌های اسکاد که از عراق به سوی اسرائیل در طول جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ شلیک شدند، به‌کارگیری شدند.

این سیستم ساخت آمریکا در همان سال به طور رسمی وارد خدمت اسرائیل شد، اما اولین رهگیری خود را در سال ۲۰۱۴ انجام داد و یک پهپاد حماس را که از نوار غزه پرتاب شد، سرنگون کرد.

این سامانه که برای سرنگونی هواپیما طراحی شده بود، به گفته ارتش اسرائیل طی یک دهه بعد تنها در حدود ۱۰ هدف را رهگیری کرد، از جمله جنگنده‌های سوریه که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به حریم هوایی اسرائیل ورود کردند.

این سیستم رهگیری و پدافندی همیشه نتوانست دربرابر چالش‌های ایستادگی کند و در ساقط کردن اهداف زیادی طی سال‌های به‌کارگیری شکست خورده است و از این بابت در جنگ خلیج فارس هم بدنام بود.

در بحبوحه جنگ کنونی در نوار غزه، پاتریوت به‌اندازه موارد انگشت‌شمار مورد استفاده قرار گرفته است و با این حال در بیشتر موارد رهگیری‌های این سیستم پدافندی تشخیص اشتباه در شلیک‌های خود داشتند.

نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بر همین اساس اعلام کرد که این سیستم با سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته‌تر جایگزین خواهد شد.

پایین ترین لایه سیستم دفاع هوایی چند لایه اسرائیل، گنبد آهنین کوتاه‌برد است که ده‌ها هزار راکت، خمپاره و پهپاد را از سال ۲۰۱۱ شلیک شده به سمت اسرائیل را رهگیری کرده است.

لایه میانی سیستم فلاخن داوود (دیوید اسلینگ) است که برای شلیک به پرتابه‌های میان برد طراحی شده است و دوربردترین سامانه‌های پدافندی این رژیم، سامانه پیکان است که برای رهگیری موشک‌های بالستیک بزرگ طراحی شده است.

براساس گزارش پایگاه تایمز اسرائیل این اطلاعیه ارتش اسرائیل پس از آن صادر شد که آرایه پدافند هوایی اسرائیل در جریان حمله موشکی و پهپادی دو هفته قبل ایران محک خورد و اسرائیل تقریبا تمام مقابله پدافندی خود را با کمک آمریکا، اردن، انگلیس و فرانسه انجام داد.

براساس گزارش این رسانه اسرائیلی، مشخص نیست اوکراین با آتشبارهای آمریکایی پاتریوت چطور از آسمان خود دربرابر حملات روسیه دفاع می‌کند!